Gra planszowa WYWOŁAJ POWSTANIE...

W tej grze to FOTOGRAF, a nie GENERAŁ rozdaje karty.

Gra powstała w ramach dwuletniego (2018-2019) projektu Powstanie Wielkopolskie na szklanych negatywach. Upowszechnienie cennej kolekcji fotografii, stworzenie gry edukacyjnej, przeprowadzenie wystaw-eventów popularyzujących wiedzę o Powstaniu Wielkopolskim.

Ideą, która przyświecała nam przy budowaniu gry planszowej WYWOŁAJ POWSTANIE z pamięci szklanych negatywów, było stworzenie nowoczesnego medium, które wspomoże popularyzację pamięci Powstania Wielkopolskiego zarówno wśród Wielkopolan, jak i mieszkańców innych regionów. Gra planszowa nie jest jednak symulatorem walk. Ma, za pomocą starej fotografii, przenosić graczy do miejsc, w których odbywały się realne działania wojenne, pokazywać uczestników w różnych kontekstach istotnych dla tamtego czasu wojennego. Tu jednak, gracze mają całkowity wpływ na bieg wydarzeń, który w efekcie może się różnić od historycznych rozstrzygnięć.

Narracja zbudowana została wokół szklanych negatywów z atelier Constantego Sikorskiego - zbąszyńskiego fotografa, który stawiał przed obiektywem aparatu żołnierzy z obu stron politycznej barykady. Najwyraźniej jednak nie traktowali go jako wroga czy szpiega - skoro pozwalali fotografować nawet sztaby swoich wojsk. Wydaje się, że wojskowi doceniali wagę fotograficznego fachu w trudnych realiach wojny.

 

 

WYWOŁYWANIE
Aparat fotograficzny w czasach Powstania Wielkopolskiego był duży, drewniany i miał masę metalowych elementów. Mechanizm, który umożliwiał zrobienie zdjęcia znajdował się w obiektywie. Samo pstryknięcie było zaledwie początkiem procesu powstania zdjęcia – naświetleniem negatywu, którym była wówczas szklana płytka pokryta emulsją światłoczułą. Taka jakby dzisiejsza matryca, w której pamięci zapisuje się fotografia. Aby ukryty w pamięci negatywu obraz się zachował, trzeba było go potem wywołać, zanurzając w specjalnym płynie. Dziś wystarczy wcisnąć zapisz. Obecnie by obejrzeć plik możemy użyć ekranu komputera, tabletu, telefonu. Wtedy fotograf miał do dyspozycji tylko papier, na który mógł przenieść obraz ze szklanego negatywu.

UTRWALANIE
Choć ta gra bawi się słowem wywoływać, to jest również, a może nawet przede wszystkim o utrwalaniu – obrazów z tamtych lat, wywołanych z pamięci szklanych negatywów. Utrwalanie to nie mniej istotny etap procesu powstawania zdjęcia. Utrwalanie wymagało ciemnego pomieszczenia, specjalnych odczynników i czasu. Źle utrwalony obraz zanikał, robił się z czasem coraz bledszy i trudno było na fotografii dostrzec szczegóły. Gra planszowa „Wywołaj powstanie” pomaga utrwalić obrazy przeszłości, by stare fotografie i bezimienni bohaterowie tamtych czasów nie odeszli w niepamięć.

 

Aby zaprezentować grę szerszej publiczności zorganizowaliśmy w czerwcu pokazy gry w Poznaniu oraz powiecie nowotomyskim i wolsztyńskim. Naszym pomysłem było to, by dotrzeć z tą propozycją również do małych ośrodków wiejskich. Instruktorzy prezentowali zasady gry edukując kolejnych graczy. Po tej dawce wiedzy można już było swobodnie grać z przyjaciółmi. Darmowe egzemplarze gry zostały rozdawane uczestnikom – po rozstrzygnięciu mikro konkursu.

Uzupełnieniem prezentacji gry jest wystawa, która szerzej wyjaśnia konteksty starej fotografii obecne na kartach gry, a także popularyzuje tematykę Powstanie Wielkopolskiego.

POKAZY GRY:
Poznań - Collegium Historicum UAM
Zbąszyń - Muzeum Ziemi Zbąszyńskiej i Regionu Kozła
Wolsztyn - Szkoła Podstawowa
Siedlec - Gminny Ośrodek Kultury
Poznań - Stowarzyszenie Łazęga Poznańska
Chobienice - Hotel Ostoja
Nowy Tomyśl - Biblioteka Publiczna
Nądnia – Sala wiejska
Stefanowo – Stacja kolejowa
Grójec Wielki – Sala wiejska

 
 

Projekt współfinansowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego

 

Dofinansowano ze środków Powiatu Nowotomyskiego w ramach otwartego konkursu ofert 2019 r.

 

Dofinansowano ze środków Powiatu Wolsztyńskiego w ramach realizacji zadania publicznego

2459

UDOSTĘPNIONYCH
SZKLANYCH NEGATYWÓW
W KOLEKCJI FUNDACJI TRES

1724

OBIEKTY W INWENTARZU ARCHIWALNYM